2013. március 24., vasárnap

Requiem egy álomért

Új Star Wars film közeleg, aminek mindent alá is rendeltek a Luscasfilmnél. A "minden" alatt nem csak a Clone Warst, a 1313-at és az élőszereplős sorozatot értem. Az új film hatással lesz a teljes univerzumra, és valószínűleg egész sztorikat, karakteret, bolygókat tüntetnek majd el. Elsőre a Halálcsillag áldásos tevékenysége jutott eszembe erről, aztán rájöttem, hogy inkább a Vongok terraformálásához hasonlít a dolog. Totál megváltoztatják a világot, ami talán nem is lesz olyan rossz, amikor elkészül, de azoknak, akik korábban ott éltek, teljesen idegen lesz már.
Most már elmondhatom magamról, hogy én is régi rajongó vagyok. Közel sem első generációs, de régi. Talán könnyebb lesz megértenem azokat, akik anno a Baljós árnyak kiadásakor óriásit csalódtak, és nem is csak Jar Jar és hasonló idétlenségek miatt, hanem mondjuk a midi-chlorianok miatt is, ami szerintem passzol az SW világába, de tény, hogy eddig valami egészen mást képzeltek el a rajongók és az írók az Erővel kapcsolatban.
Amióta kijelentették, hogy jön az új SW film, nem olvastam SW könyvet. Egyáltalán nem is vásároltam. Minek? Ezek a történetek talán egyáltalán nem tartoznak majd a Csillagok Háborúja világába. Még a főszereplők sem léteznek majd.
Szeretem koherens rendszerként látni a Csillagok háborúja világát, még ha ez szinte lehetetlen is. Néha vannak egymásnak kissé ellentmondó dolgok, amik között nehéz választani. Ilyenkor úgy értelmezem a dolgot, hogy ez egy mondakör, tehát nem kell német mérnöki precizitással illeszkednie minden elemnek. Vannak olyan történetek, amik hipp-hopp, kihullottak, és nem kár értük. A nyolcvanas évek ewok-láza, a Marvel-képregények vagy a Droids című rajzfilm számomra teljesen feláldozható források. Nem is úgy gondolok rájuk, mint a Star Wars élő részeire. Azt viszont gáznak tartom, hogy ha egy film, könyv még ki sem hűlt, máris elhiteltelenítik. Szerintem ez történik most.

Ez az, ami nem lesz

A múlt helyet ad az újnak

Jogos-e a csalódottságom? Ha igen, miért nem jelentkezett előbb? Hiszen ez a folyamat már korábban is beindult. Számoljuk csak ki: a VII. rész 2015-ben árasztja majd el a világot, az I. rész pedig 1999-ben jött ki. 16 év a különbség. Mennyi volt az eredeti és a prequel között? 1999-1983=16. Ha azt mondom, hogy én prequel nemzedékéhez tartozom, akkor igazából ugyanaz a természetesnek tekinthető folyamat megy le velem, ami anno az 1. generációs rajongókkal. Nekik sem tetszettek azok az újítások, amik számomra teljesen természetesek voltak a kétezres évek elején. Ha akkor nem volt gáz, hogy átírják a kánont, most miért az?
Nos, egy kánont lehet átírni elegánsan és igénytelenül is. Elegánsnak tekintem a retcon gyakorlatát például, ami egyfajta anakronisztikus tatarozása az univerzumnak. Ilyen volt a Jango Fett történet, ami kijavította a Klónok támadása rombolását Boba Fett már meglévő sztoriján. Legalábbis nagyrészt szerintem kijavította. 
Igénytelennek nevezem azt, amikor akarunk valami újat csinálni, összegyűjtünk egy kreatív stábot, és rászabadítjuk az univerzumra. Ilyen a mostani Clone Wars, ami ugyan tartalmaz egészen jó részeket, de sajnos alapkoncepciójában hibás. Bárki, aki megnézi a Sith-ek bosszúját, láthatja, hogy Ashoka puszta létezése is elhitelteleníti azt a filmet. Nem az a kérdés, hogy jó karakter-e Ashoka, hanem az, hogy miképp hat az éra főszereplőjére, Anakinra. Anakint ebben a sorozatban mesteri szerepben látjuk, amolyan idősebb testvér szerepben, míg a 2005-ös filmben még mindig ő volt a fiatal, belső konfliktusokkal küszködő hős. Az a hős ráadásul az EU által fel is volt építve, amire a könyv hivatkozott is. 2002 és 2005 között ugyanis átgondolt, összehangolt kampányban készültek a könyvek, képregények, meg az a nyomorult rajzfilm is. Kidolgoztak egy koherens világot, amelynek forrongásai olyanná formálják Anakint, amilyennek a filmben látjuk.
Na, ezt a koherens világot sikerült eltörölnie a Clone Warsnak. Baj? Attól függ, mit kapunk helyette.

A művészet helyet ad a pénznek

Nem a Clone Warsszal kezdődött ez a dolog. Elfogadható, ha Lucasnak és stábjának nincs kedve olyan sztorikhoz igazítaniuk a saját művüket, amiket más - néha középszerű - írók már megírtak. Nem baj, ha nem sikerül passzolni a bővített univerzumhoz. Azt azonban el kellene fogadni, hogy a rajongók számára ezek a történetek is a Star Wars részei, és ha csak anyagilag is nézzük a dolgot, az ő pénzükön emelkedett fel a Lucas-birodalom, tehát némi tisztelet elvárható lenne.
A döntéshozók azonban rájöttek, hogy egy újításnak nem kell megfontoltnak lennie. Pusztán a Star Wars márkanév elég embert ültet a képernyő/vászon/könyv elé ahhoz, hogy bármilyen projekt profitáljon. Akkor meg minek rágódjanak azon, hogy az új projekt hogyan passzol a régiekhez?
A tömegeknek nincsenek túl nagy igényeik. A tömegek elviszik a családot a moziba, kikapcsolódnak a tévé előtt egy órára, ők igazából csak a szórakozásért, nem az igényességért fizetnek. Számukra nem is érthető a kérdés, hogy miért bóvli a Jedi visszatér végén Hayden szerepeltetése, vagy Greedo jól sikerült (és a jelenet hangulatát, karakterek fejlődését teljesen megváltoztató) "figyelmeztető lövése". Ha azonban egy művész a tömegtermelésre áll át, akkor ne gondoljon magára többé művészként! Akkor ő gyáros, a szórakoztatóiparban. Valaha Lucasék is e mentalitás ellen küzdöttek, ha jól tudom.
Ezzel a mentalitással nem lehet igényes művet készíteni. Ez a bajom az új filmmel: semmilyen művészi indok nem támasztja alá. Már a prequelnél is azt mondták, hogy csak húzzák le a bőröket a rókáról, de a rajongók tudták, hogy van itt egy elmondatlan történet, amit épp ideje elmondani. Volt egy üres terület. Az új film azonban nem egy üres, hanem egy nagyon is belakott területre érkezik. Miért? Van ott egy elmondatlan történet? Dehogy. Semmi szükség rá a Star Wars teljesebbé tételének szempontjából. Profit szempontjából van rá szükség. Tudják, hogy úgyis elmegyünk a moziba. Én is elmegyek majd, legalább egyszer. Kíváncsi vagyok, ez van. A könyveket már úgyis kifizettem, úgyhogy azzal is nyertek, most fizetek azért, ami valahogy szükségtelenné teszi azokat a könyveket. Szórakoztatóak voltak, akár tartalmasak is, de én azért is fizettem, hogy ez a világ koherens legyen. Úgy élveztem igazán.

Most valahogy visszaesett a lelkesedésem a Star Wars iránt. Régen valami hatalmas dolog volt számomra, ami komolyan kiegészítette a világomat. Most már olyan, mint valami gyorséttermi termék. Ha arra gondolok, hogy milyen értékek vannak még számomra a Csillagok háborújában, akkor már nem a filmekre, könyvekre gondolok, hanem a saját világomra, az AEÚ-ra. Azt legalább meg lehet csinálni igényesen... 

4 megjegyzés:

  1. Űdv. A cikk tetszett. Hasonlóképp érzek, bár egy lényeges ponton nem értek egyet veled. A Clone Warsban szerintem messze nem Ahsoka a legnagyobb probléma. (Számomra ő volt a karakter, aki elvitte a sorozatot, abszolút kedvenc lett nem csak a sorozatból, hanem az SW univerzumból is, ő adta vissza a hitemet, hogy élnek még normális és "emberi" jedik is a Galaxisban, nem csak Winduk és Yodák.) Azt, hogy Anakin a sorozatban lehet "mester" amikor a filmben/könyvben épp az a baja, hogy nem lehe, nem olyan nagy probléma ez szerintem, amit ne lehetne elitézni akár egy légből kapott, kissé erőltetett, de elfogadható magyarázattal: pl. a rendkívüli helyzetre való tekintettel, - galaxist feldúló háború még arrafelé is ritka - meg mert a legjobb jedik nem érnek rá harctéri elfoglaltságaik miatt, a tanács engedélyezte a legtehetségesebb fiatal jediknek, hogy padavanjuk legyen és mesternek szólítsák őket, de ez inkább jelképes, mint valóságos cím, a mesterek tipikus előnyeivel nem jár, (pl. nem nézheti meg Anakin ugyanúgy a titkos holokronokat, stb.)
    Engem Darth Maul feltámadása jobban zavart, arra húztam először a számat, mivel az ő halála jó és indokolt volt az első film végén, amúgy sem értettem a karakter körüli kultuszt soha. Oké, hogy cool ahogy kinéz, de kb. ennyi, ami mellette szól.
    (Amúgy, én még a "régi" trilógia rajongójaként kezdtem, ennek ellenére az újat is szeretem, kezdeti lelkesedésemben annak idején még a Baljós árnyak is tetszett, ma már azonban nem tudom végignézni. A Klónok támadása ellenben korrekt film lett, a Sithek bosszúja pedig szerintem a róla írt könyvvel együtt úgy, ahogy van zseniális. Eredeti trilógia ide, vagy oda nekem a kedvencem lett.)

    VálaszTörlés
  2. Ráadásul, sajnos a világon semmi jót nem nézek ki a Disney kreatívjaiból. Már gyerekként sem szerettem őket, sem azt az egyszerre keserédes és mézesmázos művilágot, amit megpróbáltak lenyomni az ember torkán a családi filmjeikben, sem rajzfilmjeiket, amelyek ének és tánc nélkül is nézhetetlenek voltak, nemhogy azokkal együtt, mindez pedig azóta sem változott, és nagyon félek tőle, hogy ez a banda csak ártani, nem használni fog az SW univerzumnak. Azt, hogy hogyan is állnak hozzá az egészhez, és a (régi) rajongókhoz amúgy persze nagyon jól demonstrálja az, hogy alig tették rá mocskos kis kezüket a Galaxisra, máris törölték a Clone Warst, pont magasról téve ezzel arra a rengeteg rajongóra, akiknek, ahogyan, mint te is mondtad, ez is Star Wars volt..
    Ami tovább fokozza aggodalmam, hogy bár kisfiúként nagyon vártam a következő két trilógiát (hiszen az, hogy az SW 3 trilógiányira lett tervezve már akkoriban benne volt a köztudatban, Lucas szájából is hallottam egy interjúban valahol, valamikor) ennek ellenére még is úgy érzem, hogy a Jedi visszatér tökéletes lezárása a Baljós árnyakban elkezdett sztorinak.
    Egyedül abban reménykedem, hogy legalább Lucas eredeti alapkoncepcióját veszik elő a következő trilógiára. Bármi is legyen az, biztos, hogy jobb, mint amit a Disney stábja ki tud izzadni magából.
    Amúgy persze...azt kívánom bár tévednék, és bár a legjobb SW filmek nem mögöttünk, hanem előttünk állnának...egyszerűen csak nem nagyon tudok hinni ebben..

    VálaszTörlés
  3. a Disney-t nem kell azonosítani az éneklős-mézes-mázas mesékkel, mert rég sokkal többről van szó. Az övék a Touchstone Pictures, a Miramax, az ABC csatorna, a Pixar is már, és sorolhatnánk.

    VálaszTörlés
  4. Igen és ők felelősek a Jonas Brothersért, továbbá a High School Musicalért (+ meg most már a LucasArts kinyírásáért) is, márpedig ezek közül mindegyik emberiségellenes bűntett. Sok leányvállalat mögé elbújtak mostanában, de attól még fő profiljuk szerintem ugyanúgy pont az éneklős-táncolós mézesmázaskodás. Ráadásul ijesztő ez a terjeszkedés. Nehogy egy nap egész Hollywood övék legyen..

    VálaszTörlés