2011. december 1., csütörtök

TOR: Benyomások a bétáról III.

Nagyon sokat gondolkoztam, hogy mit is írjak így a béta hétvége után. A kezdetektől figyelem a játék alakulását, hétről hétre követem a híreket. Szerettem volna egy nagyon objektív cikket írni róla, nem átmenni fanba. Igencsak vártam a bétát és nagyon magas elvtársaim voltak ezért a játékkal szemben, titkon egy "wow killert" vártam, amire tudtam, hogy sok esély nincs. Végül is igazam lett, a The Old Republic egy nagyon jól összerakott MMO, de nem fogja megdönteni a World of Warcraftot. Ne értsetek félre, a játék nagyon egyben van, sőt megvalósításában jobb is a WoW-nál, megvan benne a plusz. Ennek ellenére nem hiszem, hogy az ottani játékosok tömegével fognak átözönleni. Egyszerűen túl sok elemben hasonlít a másik játékra, az irányítás, a gyorsbillentyűk, a tálent rendszer mindet láttuk már. Ez a játék azoknak fog tetszeni akik:
- nem játszottak még MMO-val
- nagyon unják a WoW világát és szeretnének egy újat kipróbálni
- a Star Wars fanoknak
- a BioWare játékok kedvelőinek.

Ez egy elég nagy csoport és nekik mind tetszeni fog a TOR, mivel megpróbál egyfajta hidat képezni a single és a multiplayer játékok között. Nagyon jó a történet, nagyon jók a szinkronhangok, fantasztikus a zene, jók az effektek, nagyok a bejárható területek. A világ magával ragad, a küldetéseket élvezet csinálni, tudsz kötődni a karakteredhez. Nagyon sok plusz benne van a játékban.

Ez egyik dolog amit nem tudok megbocsátani a játéknak, az a fajválasztás. Van egy hihetetlenül nagy univerzum, nagyon sok fajjal, de egyszerűen nem használták ki. Sok fajjal találkozunk a játékban, de akkor a mi karakterünk miért nem lehet olyan? Háromszor találkoztam togrutával, de nem lehet kreálni, miért? Minden választható faj gyakorlatilag egy sima human kicsit átdolgozva. Ez a játéknak egy olyan pontja amin egyszerűen nem tudok átlépni, nagyon zavar.


Ettől még persze maga a játék teljesen jó, rengeteg olyan fejlesztés benne van, amitől nő az élvezeti faktor. Ha egy adott bolygón túl sokan vannak, a játék létrehoz egy másikat a szerveren belül, így elkerülve a laggot, és a sorban várást egymásra. Mindenki látja a general chat-et, amikor egy másik világban tartózkodóval játszanál együtt, a játék simán átrak és mehettek is.

Vannak nagy közösségi terek, minden frakciónak van egy űrbázisa, ahol minden fontos dolog megtalálható. A különböző kasztok trainerei, árusok, szakma trainerek, az instákat is innen érheti el mindenki, nem kell fel-le utazgatni. Nagyon nagy könnyítés a játékosok számára, könnyebben lehet csoportokat szervezni, többet érintkeznek egymással.

A játék legnagyobb erőssége a történet, ezt nagyon sokszor kiemelte és nagyjából naponta 3x mondta el a BioWare, hogy történet alapú MMO. Tényleg ezt fogja mindenki kapni, és aki nem fogékony erre, mert nem azért játszik a játékokkal, mert érdekli a történet, annak nem fog tetszeni. Egyszerűen nem azért csináltam meg a küldetéseket, hogy legyen egy jobb fegyverem, hanem mert teljesen jól vezetett a történet. Aki akarja, át tudja ugrani a beszélgetéseket, de szerintem felesleges. Ha nem érdekel ne vedd meg a játékot, mert nem neked fejlesztették.

A másik dolog ami nekem nagyon tetszett az a warzone-ra való jelentkezés: van egy kis ikon a mini térképed alatt, amire ha rákattintasz, automatikusan bekerülsz a várólistára, nem kell elrohangálni sehova, ha pedig vége, visszarak oda ahol voltál. Ha már itt tartok, akkor megjegyezném, hogy maguk a warzone-ok elég hangulatosak, de megkövetelik a csapatjátékot. Ez nyilván a bétában nem volt megvalósítható, mivel mindenki ment ölni a másikat és kevesen foglalkoztak a nyeréssel, de így is kellően élvezetes volt számomra. Ami kicsit negatívum itt, hogy nem tudsz választani mire rakjon be, csak a töltőképernyőnél veszed észre, melyik warzoneba kerültél.

A játék egyik legnagyobb újítása a companion rendszer bevezetése és az ehhez kapcsolódó dolgok. Ezeket eddig sehol nem láttuk és éppen ezért baromi jó! Kapsz egy társat magad mellé, aki segít a fejlődésben, így gyakorlatilag bármilyen tálenten vagy, jól tudsz haladni. El tudod küldeni, hogy adja el a felesleges dolgokat a táskádból, fel tudod szerelni mindenféle dolgokkal, ugyanolyan karakterlapja van mint a játékosoknak. Velük tudsz alapanyagokat szerezni a szakmádhoz, sőt ők gyártják le az adott dolgokat is. Tényleg egy olyan plusz ami megdobja a játékot, ráadásul az adott válaszaid szerint kapsz vagy épp veszítesz hűségpontokat. Ha nagyon negatívan állnál, akkor pedig tudsz nekik adni ajándékot, amivel "meg tudod venni" a szeretetüket. A játék ezen része hatalmas piros pont!

A flashpointokról nem tudok behatóbban nyilatkozni, a legelsőt volt szerencsém kipróbálni, az elég hosszú kb. másfél óra. Ennek ellenére végig jó pörgős volt, jó pár plusz küldi bejött alatta, így egész sok xp-t adott. Nem volt nehéz, de voltak benne olyan játékmechanikák amik 50-es szinten, heroic módban eléggé megnehezíthetik a játékosok dolgát. Szóval ezzel szerintem nem lesz probléma.

Maga a világ magával ragadja az embert, megvannak benne azok a kicsi részletek amik miatt tényleg közelebb érzed magadhoz az egészet. A szél fújja a fákat és a növényeket, az NPC-ek mozognak erre-arra, az egész világ sokkal élettel telibb. Coruscanton látod, ahogy a mindenféle járművek mennek fel és le, építik vissza a lerombolt épületeket, egyszerűen olyan érzésed van mintha tényleg élne a város. A bejártató területek nagyok, vannak szabad ég alatti részek, zárt területek, illetve "instancolt"( mindenki aki egy ilyen helyre belép külön kis mini világba kerül, tehát nem tud oda más besétálni) részek amik kellően változatosak. A térképek is így több részből állnak, egy-egy bolygó 4-5 részből épül fel, sokszor 10 percet is futottam, hogy visszaérjek az elejére. Sajnos a térképben nem tudod megnézni az egészet, mindig csak azt a részt látod ahol vagy, remélem ezt minél hamarabb orvosolni fogják.

Rengeteg fajta pontot kapunk a játékban, vannak dark és light side pontok, amik feltételeként vehetünk mindenféle felszereléseket, ha elérjük a megadott szintet. Vannak pvp rangok, amikért egyenlőre nem tudom mi jár. De vannak pvp pontok is, amikért szintén felszereléseket vásárolhatunk. Emellett vannak a játékban social pontok, amiket akkor kapunk, ha más játékosokkal játszunk együtt.  E mellett pluszban még lesznek a Legacy pontok is, amik még egyenlőre nincsenek bent és senki nem tudja mire lesz majd jó.

Van űrcsata is, ami lényegében olyasmi mint a régi játéktermi lövöldözős űrhajós dolgok. Mész egy kijelölt pályán, le kell lőnöd az ellenfelet, meg kell csinálnod a küldetéseket. Igazából ez az a része a játéknak, amit amíg ki nem próbáltam, le akartam húzni, mert mennyire gáz már. Viszont amikor kipróbáltam megtetszett, vicces lövöldözni a mindenféle vadászokat, meg cirkálókat. A hajók is fejleszthetők, és az űrcsatás küldikért is elég jó xp jár.

Most pedig jön az, ami nem tetszett a játékban és remélem minél hamarabb változtatnak rajta.
1. A user interface, azaz a kezelői felület gyakorlatilag alig szabható személyre, nincs lehetőség addonokat alkalmazni a játékban. Remélem ezt minél hamarabb berakják, mert sokat számít mennyire élvezi az ember komfortosnak az irányítást.
2. Ne kelljen a különböző képességet, ha fejlődnek, újból megvenni. Egyszerűbb lenne, ha magától  skálázódna a dolog, ahogy lépegetem a szinteket. Rengetegszer előfordult, hogy csak azért mentem el egy trainerhez, hogy a lövés 2 helyett már a lövés 3-at tudjam használni.
3. A klánfunkció beültetése a játékba, mert jelenleg csupán egy külön chat, jó lenne ha lenne valami klánszintezés is, ha már minden más egyebet lehet szintezni meg fejleszteni a játékban.
2. A raidfinder hiánya nagyon látszik, azért nem tudtam más instát megnézni, mert egyszerűen nem volt healer.
5. A talentrendszer baromi sok passzív képességet ad, szerintem egy aktív képességeken alapuló rendszer jobb lenne, meg ezt már kb minden MMO-ban láttuk. Ha nem is megjelenéskor, de utána azért jó lenne valami másra, újabbra kicserélni.

Konklúzióként azt tudnám mondani, hogy aki szereti ezt a világot, van hozzá olyan gépe ami elviszi, megvan rá pénze, az nyugodtan ruházzon be rá. A WoW fanboyok és a Star Wars haterek persze alapból gyűlölni fogják, de ilyen világban élünk. A játék nem fogja megváltani a világot, de aki egy olyan játékot szeretne amivel tud esténként játszani, a család/barátok/munka/egyetem miegymás mellett, annak tetszeni fog. Eddig is tudtam, hogy meg fogom venni a játékot, a béta után viszont tudom is mit fogok megvenni.

3 megjegyzés:

  1. Nem értem, miért mondtad, hogy húdemegmondod a magadét, gyakorlatilag csak jót mondtál, illetve utolsó mondatként olyat, amit nem értek :D
    Viszont egy-két aggályodra reagálva: a térképet ki lehet zoomolni, a jobb alsó kis térképre kattintva, a skillek fejlettebb verzióinak megvétele nem kopasztja meg az embert, és szerintem teljesen logikus, hogy ha jobbat, újabbat, erősebbet akarsz tudni, azt valakitől el kell sajátítsd :) És minthogy minden városban van olykor több trainer is, számomra legalábbis az se volt probléma, hogy el kell hozzá futni. Ha véletlenül pont találtam egyet, megnéztem, tudok-e újabb skillt venni, és kész :D
    A fajokra pedig csak annyit tudok mondani: kiegészítők ;) Nem adhatnak meg egyből mindent, gondolni kell a jövőre is. A Sith, mint játékos faj már így is akkora durva újítás (és eléggé eltér az embertől szerintem), hogy azt minimum a második kiegészítőhöz csaptam volna, ha nekik vagyok :D A twi'lek, és zabrak egyértelmű volt, hisz már a Jedi Knight sorozatban is ott voltak. Nekem igazából ez a cyborg dolog nem tetszik (annak ellenére, hogy én azt csináltam :D).

    VálaszTörlés
  2. Grimi alapvetően lelőtte minden válaszomat, ami megfogalmazódott a véleményeddel kapcsolatban.
    A sith azért került bele, mert tökéletes konfliktusforrás Empire oldalon. Tapasztalatból mondom. A cyborg nem tudom mi a fészkes fenét keres benne. Ránéztem és úgy éreztem magam, mintha a terminátorból dobták volna át az arcot.

    Az aktív képességes talent rendszert csak azért nem tartom jó ötletnek, mert sok képesség van, amit az ember használ, tök felesleges még belevágni vagy tízet, aminek elvből jobbnak kellene lennie, hogy kifejlessze az illető. Ebből pedig kiderül, hogy a régebbi skilleket nem fogja a fene sem használni, aminek vásárlása így felesleges pénzpocséklás.
    A másik pedig, hogy lehet passzívnak tűnik a dolog, de szerintem pont annyira aktív, amennyire kell. Ahogy végiglestem a Sage skill tree-jét, van abban rendesen aktív képesség, arról nem is beszélve, hogy a passzívek egy része is olyan, hogy pl tárgyhajításnál még egy tárgyat hozzávág az illetőhöz kevesebb sebzésért.

    Ami nekem nem tetszett és azt nem írtam, hogy a 41 skill pont miatt olyat, hogy balanced karakter nem lehet csinálni, mert ha kihúz az ember egy ágat az már 31 pont. Ráadásul a normálisabb skillek tizenöt-húsz pont után érhetők el. Áganként.

    Valamint: eddig bármilyen MMO-val játszottam mind ugyanúgy volt irányítható, ugyanolyan volt a bill. kiosztása és legtöbbjében megvolt a talent rendszer. Ebben nem lehet igazán nagyot alakítani, maximum a non-targetinget beletenni és pont.
    A másik pedig, hogy teljesen felesleges a WoW-hoz mérni, mert lényegében a két játék ég és föld. Hasonlóan téves összevetés, mint anno a WoW és a Guild Wars volt.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem jó lett a post, gyakorlatilag mindenben egyetértek vele. Előttem hozzászólókkal szemben én is kifogásolom a fajok kinézetét, mert sokkal jobban ki lehetett volna dolgozni őket. Kicsit olyan érzése van az embernek mintha lenne egy alap, amit átdolgoztak volna bőrszínesítéssel meg pár dologgal. Sokat tud dobni a játékélményen ha ténylegesen tök más kinézetű playerekkel találkozol szembe, színesebbé teszi a világot. A karakter egyéni kidolgozása tetszett. Véleményem szerint talent rendszerbe is lehet újat mutatni, megjelent már pár olyan játék aminek a talentezése ha nem is más alapokon nyugszik, de nagyon eltér a wowban és ebben fellelhetőtől és pont ez teszi őket érdekessé. Csak egy példa, hogy a köv wow kiegbe is tök más lesz a talentrendszer mint most, ezek szerint mégiscsak lehet újítani. A két játék összehasonlítását meg jogosnak tartom, mert a Tor, a világot és a sztoriközpontúságot leszámítva játékmenetben, karakterfejlesztésben nagyon hasonlít a WoW-ra, ami nem baj, mert nem véletlen az egyik legjobb mmo, - mint ahogy véleményem szerint a Tor is az lesz - csak ha sok dologban hasonlít rá akkor max követő lehet, diktáló nem. Összességében egy nagyon jó játéknak tartom azok alapján, amit eddig láttam belőle, tényleg nem nyit új fejezetet az mmo-k világában, de nehéz feladat annyi újítást alkalmazni - a jól bevált dolgokkal szemben -, úgy hogy annyi embernek tetszen, amennyit egy mmo meg tud mozgatni. Egy erős konkurenciája és megfelelő alternatívája lesz a többi hasonló játéknak, de nem lesz "wow killer", ami nem is baj és nem is feltétlen kell, hogy cél legyen.

    VálaszTörlés